”Den största satsningen i varuhusets historia”, kallade varuhuschefen Andreas Edström det på tisdagens pressträff. Och med sitt nya utomhusgym på 1700 kvadratmeter samt utökning av varuhusets yta med ungefär 1000 kvadratmeter är det inte utan att man får ta varuhuschefen på orden.
Tar över delar av Parkaden
För att kunna konkurrera med den utökade e-handeln har NK i Stockholm tagit över stora delar av parkeringshuset Parkaden som ligger vägg i vägg med lyxvaruhuset. På Parkadens tak planeras nu ett utomhusgym med bland annat löparbanor och gym, medan större delarna av byggnadens bottenplan förvandlas till butiker.
Bygger om
Även de nuvarande butikerna och ytorna kommer att få sig ett upplyft, samt att flera av de befintliga kontorslokalerna kommer göras om till butiksytor. Den nya satsningen som kommer vara inriktad mot hälsa, mat och lyx beräknas att ta sammanlagt 3 år att bygga. När detta är klart kommer ungefär 90% av varuhuset att ha byggts om. Redan i höst kommer de dock att kunna erbjuda flera nya lyxmärken på NK. Bland annat kommer både Valentino och Balenciaga att öppna butiker där efter sommaren.
Mer än bara butiker
Förutom att NK kommer att satsa ännu mer på lyxsegmentet, kommer de även öppna upp för fler restauranger. De planerar dessutom att göra om NKs tak till en takterrass. Till skillnad mot utomhusgymmet som redan har fått bygglov, är detta dock endast i planeringsstadiet. Även en ny entré är planerad att byggas mot Regeringsgatan, samt en rulltrappa under gatan för enklare ta sig mellan de båda delarna av varuhuset.